Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna w Poradni służy ocenie funkcjonowania poznawczego, przedszkolnego lub szkolnego dziecka i obejmuje:
– ocenę rozwoju psychomotorycznego,
– ocenę gotowości szkolnej (dla dzieci w wieku 5-6 lat),
– określenie rozwoju funkcji percepcyjnych: wzrokowo-przestrzennych i wzrokowo-ruchowych, orientacji przestrzennej , słuchowo-językowych, motorycznych i grafomotorycznych,
– ocenę podstawowych umiejętności szkolnych: pisania, czytania i liczenia,
– określenie szczególnych uzdolnień i mocnych stron dziecka.
Diagnoza ma również na celu profilaktykę – zapobieganie negatywnym zjawiskom w rozwoju oraz stanowi podstawę do prognozowania dalszego rozwoju funkcji psychomotorycznych i poznawczych.
Diagnoza w naszej Poradni składa się z 3 – 4 etapów:
etap I – Wizyta rodziców dziecka u psychologa współpracującego z daną szkołą/przedszkolem, zgodnie z aktualnie obowiązującym przydziale placówek. Przeprowadzenie wywiadu dotyczącego rozwoju dziecka. Przedstawienie planu kolejnych wizyt w Poradni dziecka i jego rodziców, celu tych spotkań, podanie terminu. (1 spotkanie)
etap II – Wizyta dziecka u psychologa. Przeprowadzenie psychologicznej części badań diagnostycznych. (1-2 spotkania)
etap III – Wizyta dziecka u pedagoga. Przeprowadzenie pedagogicznej części badań diagnostycznych dotyczących umiejętności czytania, pisania, liczenia. (1-2 spotkania)
etap IV – Wizyta dziecka u innych specjalistów (logopeda, terapeuta SI, terapeuta ręki) – o ile istnieje taka potrzeba.
Dla postawienia rzetelnej diagnozy czasami niezbędne jest przeprowadzenie dodatkowych specjalistycznych badań poza Poradnią, np. okulistycznych, laryngologicznych, psychiatrycznych, neurologicznych i uzyskanie zaświadczeń lekarskich o stanie zdrowia dziecka.
Po skończonej diagnozie psycholog zaprasza rodziców na omówienie wyników badań, ustala właściwe formy pomocy i wsparcia.
Zadaniem diagnozy logopedycznej jest ocena poziomu rozwoju mowy dziecka, jego umiejętności komunikacyjnych, prawidłowości lub nieprawidłowości rozwoju artykulacji, czyli wymawiania głosek, sprawności i budowy aparatu artykulacyjnego, a także innych funkcji, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju mowy dziecka.
Logopeda sprawdzi:
sprawność języka, warg, policzków i podniebienia miękkiego
pozycję spoczynkową języka, sposób połykania
tor oddechowy
oceni wędzidełko podjęzykowe, budowę podniebienia, zgryz
rozumienie zdań, poleceń, zasób słownictwa
umiejętność nazywania, budowania zdań, ich poprawność gramatyczną
słuch fonemowy, pamięć słuchową.
W trakcie spotkania diagnostycznego logopeda przeprowadzi obserwację dziecka, pozwalającą na zebranie dodatkowych informacji dotyczących sposobu i chęci nawiązywania kontaktu, rodzaju i sposobu zabawy, wykorzystywania innych form komunikacji (gestów, mimiki itp).
Wizyta diagnostyczna kończy się omówieniem wynik badania:
Rodzic otrzyma informacje na temat:
aktualnego stanu rozwoju mowy;
objawów i możliwych przyczyn zakłóceń;
nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu aparatu artykulacyjnego;
problemów artykulacyjnych;
prognozy związanej z rozwojem mowy i artykulacji;
umiejętności i trudności komunikacyjnych;
ewentualnych zaleceń do terapii logopedycznej i konsultacji (w celu pogłębienia diagnozy ) ze specjalistami takimi jak np. laryngolog, audiolog, foniatra, ortodonta, neurolog, psychiatra, psycholog
wskazówek do pracy w domu.
Jak się zgłaszać?
Bezpośrednio – telefonicznie przez sekretariat, bądź rozmowę z logopedą;
Przez psychologa po wcześniejszej wizycie i uzyskaniu zaleceń do diagnozy.
Diagnoza integracji sensorycznej ma na celu ocenę rozwoju procesów sensorycznych. Procesy przetwarzania sensorycznego dotyczą informacji płynących ze świata zewnętrznego (wzrokowych, słuchowych, dotykowych, węchowych i smakowych) i z ciała dziecka (wrażenia informujące o ułożeniu ciała w przestrzeni i grawitacji oraz wrażenia czuciowe płynące z mięśni i ścięgien). Polegają na rejestrowaniu przez układ nerwowy tych wrażeń, ich przetwarzaniu, integrowaniu oraz odpowiedzi organizmu.
Wstępną ocenę procesów sensorycznych prowadzimy w Poradni u dzieci do 4 roku życia. Pełną diagnozę – u dzieci od 4 do 9 roku życia.
Diagnoza przyczyn trudności matematycznych jest badaniem pedagogicznym. Przed jej wykonaniem konieczne jest wykonanie diagnozy psychologicznej. Diagnoza ma na celu ustalenie przyczyn występowania u dziecka trudności matematycznych. Przyczyna trudności matematycznych może mieć podłoże specyficzne (zaburzenia zdolności matematycznych) lub zwyczajne, wynikające z zaległości programowych, wolniejszego nabywania kompetencji i umiejętności matematycznych lub niewłaściwych metod nauczania. W zależności od przyczyny trudności matematycznych podejmuje się działania terapeutyczne. Po wykonaniu diagnozy matematycznej i badania psychologicznego wydawana jest opinia psychologiczno-pedagogiczna na wniosek rodziców, zawierająca opis trudności, przyczynę trudności oraz zalecenia dla szkoły i rodziców. Obejmuje ona kompetencje i umiejętności matematyczne niezbędne do osiągnięcia gotowości matematycznej niezbędnej do podjęcia nauki w szkole.
Diagnoza sprawności motoryki dużej i małej ma na celu ocenę sprawności motorycznej dziecka. Diagnozę można przeprowadzić z dziećmi wieku przedszkolnym i szkolnym. Wskazana jest w ramach profilaktyki, ale również, gdy pojawią się objawy obniżonej sprawności motorycznej. Wskazane jest przeprowadzenie tej diagnozy, gdy nauczyciel lub rodzic zauważają:
niechęć dziecka do rysowania i prac plastycznych,
obniżoną koordynacje wzrokowo-ruchową lub oko-ręka,
obniżoną sprawność mięśni posturalnych, grzbietowych,
szybką męczliwość ręki podczas rysowania/pisania,
nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego,
słabą precyzję ruchów dłoni i palców.
Adresat: uczniowie szkół podstawowych (od klasy II)
Cel: przesiewowe badanie wzroku,
przesiewowe badanie słuchu,
badanie funkcji słuchowych
indywidualna diagnoza predyspozycji zawodowych i możliwości poznawczych ucznia zakończona porada zawodową – na terenie Poradni uczestnictwo na podstawie indywidualnych zgłoszeń do Poradni,
Jeśli masz potrzebę odkryć swój potencjał, rozwinąć indywidualne zasoby, zweryfikować swoje lęki, zbudować motywację, trafnie wybrać kierunek dalszego kształcenia i zawód skorzystaj z pomocy psychologa/doradcy zawodowego.
Na podstawie wywiadu, rozmowy doradczej, kwestionariuszy, testów, ćwiczeń z zakresu doradztwa zawodowego określi on Twoje:
Preferencje zawodowe
Zainteresowania
Cechy osobowości
Uzdolnienia
Wartości
Mocne strony
które w dużym stopniu decydują o powodzeniu w życiu zawodowym.
Określenie indywidualnego potencjału i predyspozycji zawodowych
pozwoli na podjęcie optymalnych i trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych
zwiększy Twoje szanse na rynku pracy
da Ci satysfakcję i zadowolenie z wyborów życiowych.
pomoc uczniom przewlekle chorym i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wyborze zawodu, w tym opiniowanie uczniów mających przeciwwskazania zdrowotne do podjęcia zawodu – na terenie Poradni na podstawie indywidualnych zgłoszeń do Poradni.