Rodzicu,
Jeśli obserwujesz, że Twoje dziecko zaczyna mówić niepłynnie. Często w sytuacjach stresu lub ekscytacji prezentuje następujące objawy:
nie potrafi wypowiedzieć niektórych dźwięków, np. [b], [g],
powtarza wyrazy, sylaby lub dźwięki, np. ma-ma-ma-mama,
przedłuża dźwięki, np. moooje klocki,
używa dodatkowych słów, które ułatwiają mu rozpoczęcie wypowiedzi,
ma problem z oddechem, gdy chce coś powiedzieć,
zaczyna zdawać sobie sprawę ze swoich kłopotów z mówieniem,
wzrasta u niego napięcie mięśniowe, widoczne w obrębie twarzy,
wykonuje dodatkowe gesty (tzw. współruchy), kiedy próbuje się wypowiedzieć,
rozmawia mniej chętnie niż dawniej.
Spróbuj działać od razu!
Zaburzenia płynność mowy małego dziecka to problem, który dotyka całą rodzinę. W jego skutecznym przezwyciężaniu powinni zatem wraz z dzieckiem brać udział jego najbliżsi.
Dlatego:
mów do dziecka wyraźnie, prosto i odpowiednio wolno. Dziecko naśladuje Twój sposób mówienia.
pozwól, aby mówiło tak jak potrafi, nie wyręczaj go.
czekaj, aż skończy swoją wypowiedź, bez ponaglania.
naucz swoje dziecko stosować pauzy podczas mówienia.
śpiewaj razem z nim jak najczęściej.słuchaj go uważnie, aby czuło, że to co mówi, jest dla Ciebie interesujące i ważne. Zachęci je to do rozmowy z Tobą, również o swoich problemach.
zostaw dziecku przestrzeń na swobodną wypowiedź, nie zasypuj go pytaniami. Pozwól mu decydować, co chce powiedzieć.
baw się z dzieckiem, nie musicie wciąż rozmawiać. Dzieci chętnie spędzą z wami czas także bez mówienia.
pozwól dziecku przejmować inicjatywę w zabawie i popełniać błędy.
wzmacniaj swoje dziecko, nagradzaj je gestami i słowami. Stosuj konkretne, szczere pochwały
staraj się wspólnie z innymi członkami rodziny ujednolicić swoje postępowanie w stosunku do dziecka. Bądź konsekwentny w swoich działaniach.
pamiętaj o stałym rytmie dnia. Wyeliminuj w miarę możliwości pośpiech i nieoczekiwane zmiany planów. Zapewni to poczucie bezpieczeństwa Twojemu dziecku.
zadbaj o odpowiednią ilość snu i odpoczynku. Ułatwi mu to wyciszenie swoich emocji.
Problemy z płynnością w mówieniu u małych dzieci nie zawsze mijają samoistnie. U części dzieci mogą przekształcić się w jąkanie wczesnodziecięce. Dlatego warto skonsultować się z logopedą, jeżeli:
w rodzinie były przypadki jąkania chronicznego,
zaczyna jąkać się chłopiec,
pierwsze objawy niepłynności mówienia wystąpiły po 3,5. roku życia i później,
niepłynność utrzymuje się w mowie dziecka dłużej niż 12–18 miesięcy,
objawy niepłynności nasilają się lub utrzymują na jednakowym poziomie,
niepłynność współwystępuje z innymi problemami rozwojowymi.
Wczesna interwencja logopedyczna z aktywnym udziałem rodziców jest kluczem do sukcesu, jakim jest płynność w mowie dziecka.
Opracowała: Ewa Marchwiak- logopeda
Literatura:
1. Węsierska K., Gaweł K., 2018, Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk.
2. Tarkowski Z., 1992, Jąkanie wczesnodziecięce, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
3. Kelman E., Nicholas A., 2008, Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym, Wyd. Harmonia.
4. Kamińska D., 2006, Wspomaganie płynności mowy dziecka- profilaktyka, diagnoza, terapia jąkania wczesnodziecięcego, Kraków.
Grafika: