Ćwiczenia stabilizacji centralnej – podstawa utrzymania prawidłowej postawy, utrzymania równowagi. Ćwiczenia stabilizacji centralnej (mięśni centralnych – podporowych – całego ciała) są podstawą do rozwoju i kontroli chwytu pisarskiego.
Ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową – dobrze rozwinięte mięśnie obręczy barkowej pozwalają ustabilizować rękę piszącą, wykonywać precyzyjne ruchy kończyny górnej i dłoni.
rowerek na plecach
tupanie w rytm muzyki
przeskoki
unoszenie piłki stopami
toczenie piłki po ścianie
jazda na deskorolce
spacer na czworakach
unoszenie ręki, nogi w czworakach
skoki „pajacyki”
wykonywanie „taczki” na prostych rękach (osoba, która pomaga chwyta nogi dziecka pod kolanami lub udami”)
łapanie, rzucanie piłki oburącz, jedną ręką na zmianę
pływanie „na sucho”
krążenie rękoma wyciągniętymi do przodu, w bok (rysowanie kółek podczas krążenia rękoma w powietrzu)
czołganie się
turlanie się samodzielne
brzuszki
odpychanie się rękoma w leżeniu na brzuchu na kocu
przyciąganie ciężkich przedmiotów
zamalowywanie dużych przestrzeni dużych płaszczyzn (np. na kartonach, arkuszach papieru ułożonych na podłodze lub zawieszonych na ścianie, sztalugach)
kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, koła, ósemek itp.
pchanie ściany, dłoni drugiej osoby, krzesła
pompki na ścianie
klaskanie pod kolanami
wspinanie się po drabinkach
mycie podłogi mopem, grabienie liści
zabawy w „Twister”
dotykanie lewym łokciem do prawego kolana i odwrotnie, wszelkiego rodzaju ćwiczenia ruchów naprzemiennych
„nożyce” rękoma i nogami
Ćwiczenia koordynacji ciała – umiejętności płynnej współpracy dwóch ciał, pozwala na precyzyjne wykonywanie bardziej złożonych funkcji, m in. pisania
Ćwiczenia systemu taktylnego – układ dotykowy, czucie głębokie, niezwykle ważne przy nabywaniu umiejętności pisania. Zaburzenie w tym obszarze powodują obniżenie świadomości tego co robią palce.
obrysowywanie szablonów
rysowanie szlaczków: wodzenie po gotowym wzorze, kończenie zaczętego wzoru, samodzielne rysowanie
łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą
utrwalanie prawidłowego kreślenie liter z zachowaniem kolejności kierunku ruchów
kalkowanie liter, wyrazów, zdań
zabawy w wędrówki po labiryncie do celu
pisanie liter, wyrazów w piasku, na wodzie, w powietrzu
malowanie pędzlem
wodzenie palcem po wzorze
skreślanie kropek, liter, znaczków na czas
przepisywanie ze wzoru
Uwagi: Podczas wykonywania ćwiczeń, pisania przy stoliku, biurku dbamy o prawidłową postawę ciała: obie stopy oparte o podłogę, proste plecy, przedramiona i łokcie oparte na stole. Kontrolujemy chwyt przyborów do pisania. Dążymy do tego, aby ołówek, długopis, kredka były trzymane w trzech palcach – pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając na palcu środkowym. Niektóre dzieci preferują chwyt czteropalcowy: narzędzie pisarskie oparte na palcu serdecznym. Wynika to najczęściej z mniejszego czucia w obrębie palca środkowego. Opuszki palców powinny być ułożone na narzędziu w odległości 1,5-2 cm od piszącego końca. Palce nie powinny nachodzić na siebie. Prawidłowy chwyt może ułatwić specjalna nasadka na długopis. Ręka pisząca powinna przesuwać się wzdłuż linii pisania, druga ręka oparta przedramieniem i dłonią o stół przytrzymuje kartkę. Zwracamy uwagę na kierunek przy rysowaniu szlaczków, kolorowaniu: z góry na dół, od lewej do prawej, przy kształtach owalnych kierunek odwrotny do ruchów wskazówek zegara. Dzieci leworęczne mogą mieć większą trudność w opanowywaniu umiejętności pisania, w związku z tym szczególnie potrzebują pomocy w tym zakresie. Należy zwracać szczególną uwagę na kierunek pisania. Otoczyć dziecko wsparciem i pomocą. Należy używać rzeczy, narzędzi dla leworęcznych, aby dziecko wykształciło prawidłowe nawyki. Wzór do przerysowania powinien być po prawej stronie, żeby dziecko widziało co pisze, rysuje. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń – codziennie 15-20 min daje realne podstawy do nabywania i utrwalania umiejętności pisarskich oraz pokonywania trudności w tym zakresie.
opracowały: Agnieszka Kreczunowicz
Agnieszka Uszyńska