Funkcje motoryczne

 
  • litery niekształtne, brak dokładności w odtwarzaniu liter,

  • bark płynności ruchów, litery kanciaste, przechylone w różne strony, litery „drżące”,

  • brak połączeń między literami,

  • niewłaściwe proporcje liter w obrębie wyrazów,

  • nierównomierne zagęszczenie pisma, zbyt małe lub zbyt duże odstępy miedzy literami lub wyrazami,

  • trudności z utrzymaniem pisma w liniaturze,

  • wolne tempo pisania,

  • duża męczliwość ręki piszącej,

  • zbyt słaby lub zbyt mocny nacisk narzędzia piszącego na kartkę,

  • pismo mało estetyczne, mało czytelne lub w ogóle nieczytelne.
  • Ćwiczenia stabilizacji centralnej – podstawa utrzymania prawidłowej postawy, utrzymania równowagi. Ćwiczenia stabilizacji centralnej (mięśni centralnych – podporowych – całego ciała) są podstawą do rozwoju i kontroli chwytu pisarskiego.

  • Ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową – dobrze rozwinięte mięśnie obręczy barkowej pozwalają ustabilizować rękę piszącą, wykonywać precyzyjne ruchy kończyny górnej i dłoni.

    • rowerek na plecach

    • tupanie w rytm muzyki

    • przeskoki

    • unoszenie piłki stopami

    • toczenie piłki po ścianie

    • jazda na deskorolce

    • spacer na czworakach

    • unoszenie ręki, nogi w czworakach

    • skoki „pajacyki”

    • wykonywanie „taczki” na prostych rękach (osoba, która pomaga chwyta nogi dziecka pod kolanami lub udami”)

    • łapanie, rzucanie piłki oburącz, jedną ręką na zmianę

    • pływanie „na sucho”

    • krążenie rękoma wyciągniętymi do przodu, w bok (rysowanie kółek podczas krążenia rękoma w powietrzu)

    • czołganie się

    • turlanie się samodzielne

    • brzuszki

    • odpychanie się rękoma w leżeniu na brzuchu na kocu

    • przyciąganie ciężkich przedmiotów

    • zamalowywanie dużych przestrzeni dużych płaszczyzn (np. na kartonach, arkuszach papieru ułożonych na podłodze lub zawieszonych na ścianie, sztalugach)

    • kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, koła, ósemek itp.

    • pchanie ściany, dłoni drugiej osoby, krzesła

    • pompki na ścianie

    • klaskanie pod kolanami

    • wspinanie się po drabinkach

    • mycie podłogi mopem, grabienie liści

    • zabawy w „Twister”

    • dotykanie lewym łokciem do prawego kolana i odwrotnie, wszelkiego rodzaju ćwiczenia ruchów naprzemiennych

    • „nożyce” rękoma i nogami

Ćwiczenia koordynacji ciała – umiejętności płynnej współpracy dwóch ciał, pozwala na precyzyjne wykonywanie bardziej złożonych funkcji, m in. pisania

  • szorowanie szczotką, gąbką po blacie, ścianie itp.

  • mycie okien

  • podawanie piłki nad głową

  • krążenie rękoma wyciągniętymi do przodu, w bok (rysowanie kółek podczas krążenia rękoma w powietrzu)

  • ryzowanie oburącz po kartce, tablicy, dużym arkuszu papieru

  • przeciąganie liny

  • wybijanie rytmów na udach, stole, stopami na podłodze

  • zbijanie baniek oburącz

  • skakanie obunóż, przeskakiwanie przez przeszkody

  • zgniatanie papieru oburącz

  • lepienie z mas plastycznych

  • nauka żonglowanie

  • jazda na rowerze

  • pływanie, pływanie „na sucho”

  • zabawy w kuchni (wałkowanie, mycie, mieszanie, przesiewanie mąki)

  • wspinanie się (drabinki, ścianki wspinaczkowe)

  • maszerowanie w rytm muzyki

  • pokonywanie torów przeszkód

  • przechodzenie po zwężonych lub podwyższonych powierzchniach np. belce, ławeczkach, krawężniku

  • przenoszenie przedmiotów w określone miejsce

Ćwiczenia systemu taktylnego – układ dotykowy, czucie głębokie, niezwykle ważne przy nabywaniu umiejętności pisania. Zaburzenie w tym obszarze powodują obniżenie świadomości tego co robią palce.

  • dotykanie dłoni, stóp materiałami o różnej fakturze, początkowo dziecko ustala swoje preferencje, faktury, których dziecko nie lubi wprowadzamy powoli

  • wkładanie rąk i nóg do pojemników z grochem, ryżem, kulkami, piłkami itp. Można tak poukrywać różne „skarby”, których dziecko będzie szukało.

  • wyklejanie z plasteliny

  • zabawy ciastoliną

  • masaże dłoni, ugniatanie miękkich i twardszych piłek, masaże piłką „kolczatką”

  • kreślenie wzorów na dłoni dziecka i odtwarzanie lub odgadywanie ich przez dziecko

  • domina dotykowe – dobieranie w pary przedmiotów o tej samej fakturze bez kontroli wzroku

  • malowanie dłońmi zanurzonymi w farbie

  • gimnastykowanie dłoni: krążenie, zamykanie i otwieranie pięści, strzepywanie z dłoni okruszków, pisaku, złożenie dłoni jak do modlitwy i odpychanie jednej od drugiej

  • ugniatanie gazety, wydzieranki, wyklejanki
  • ugniatanie piłek o różnej twardości i fakturze, ugniatanie gazet

  • rolowanie plasteliny, krepiny w palcach

  • nawlekanie koralików o różnej wielkości na nitkę, sznurek

  • wyszywanie, przewlekanie sznurka przez otworki w tekturze

  • zabawy paluszkowe np. gra na pianinie na niby. „Idzie kominiarz po drabinie…”, „Sroczka kaszkę ważyła…” itp.)

  • tworzenie kształtów ze sznurka

  • zabawy konstrukcyjne np. z klocków

  • modelowanie w masach plastycznych

  • wycinanie

  • kreskowanie ( wypełnianie powierzchni małymi kreseczkami pionowymi, poziomymi)

  • zamalowywanie powierzchni w określonych konturach

  • kopiowanie rysunków przez kalkę

  • chwytanie drobnych przedmiotów całą ręką, tylko palcem wskazującym i kciukiem lub wskazującym, środkowym i kciukiem

  • wrzucanie monet do skarbonki

  • wciskanie pinezek w tablicę korkową
  • obrysowywanie szablonów

  • rysowanie szlaczków: wodzenie po gotowym wzorze, kończenie zaczętego wzoru, samodzielne rysowanie

  • łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą

  • utrwalanie prawidłowego kreślenie liter z zachowaniem kolejności kierunku ruchów

  • kalkowanie liter, wyrazów, zdań

  • zabawy w wędrówki po labiryncie do celu

  • pisanie liter, wyrazów w piasku, na wodzie, w powietrzu

  • malowanie pędzlem

  • wodzenie palcem po wzorze

  • skreślanie kropek, liter, znaczków na czas

  • przepisywanie ze wzoru

 

Uwagi: Podczas wykonywania ćwiczeń, pisania przy stoliku, biurku dbamy o prawidłową postawę ciała: obie stopy oparte o podłogę, proste plecy, przedramiona i łokcie oparte na stole. Kontrolujemy chwyt przyborów do pisania. Dążymy do tego, aby ołówek, długopis, kredka były trzymane w trzech palcach – pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając na palcu środkowym. Niektóre dzieci preferują chwyt czteropalcowy: narzędzie pisarskie oparte na palcu serdecznym. Wynika to najczęściej z mniejszego czucia w obrębie palca środkowego. Opuszki palców powinny być ułożone na narzędziu w odległości 1,5-2 cm od piszącego końca. Palce nie powinny nachodzić na siebie. Prawidłowy chwyt może ułatwić specjalna nasadka na długopis. Ręka pisząca powinna przesuwać się wzdłuż linii pisania, druga ręka oparta przedramieniem i dłonią o stół przytrzymuje kartkę. Zwracamy uwagę na kierunek przy rysowaniu szlaczków, kolorowaniu: z góry na dół, od lewej do prawej, przy kształtach owalnych kierunek odwrotny do ruchów wskazówek zegara. Dzieci leworęczne mogą mieć większą trudność w opanowywaniu umiejętności pisania, w związku z tym szczególnie potrzebują pomocy w tym zakresie. Należy zwracać szczególną uwagę na kierunek pisania. Otoczyć dziecko wsparciem i pomocą. Należy używać rzeczy, narzędzi dla leworęcznych, aby dziecko wykształciło prawidłowe nawyki. Wzór do przerysowania powinien być po prawej stronie, żeby dziecko widziało co pisze, rysuje. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń – codziennie 15-20 min daje realne podstawy do nabywania i utrwalania umiejętności pisarskich oraz pokonywania trudności w tym zakresie.

 
 

opracowały: Agnieszka Kreczunowicz

Agnieszka Uszyńska

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr11 w Warszawie
Wszelkie prawa do treści i grafiki są zastrzeżone.
Realizacja berryproject.it

Skip to content