Cykl 12 spotkań (10 zajęć tematycznych + 2 spotkania poświęcone ćwiczeniu poznanych technik w praktyce na materiale szkolnym ucznia).
Celem zajęć jest poznanie i praktyczne przećwiczenie technik pamięciowych, ćwiczenia koncentracji uwagi, nabywanie umiejętności sporządzania notatek, organizacji materiału do nauki.
Adresaci: uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych
Organizacja: 12 spotkań, 1 x w tyg. – 45 min, po 2 osoby na zajęciach
PLANOWANY TERMIN ROZPOCZĘCIA – prawdopodobnie II semestr roku szkolnego 2022/23
Zapisy: poprzez psychologa poradni opiekującego się placówką szkolną lub osobiście w sekretariacie Poradni
Uczestnik zostaje wpisany na listę oczekujących. Po zebraniu grupy chętnych prowadząca informuje telefonicznie uczestników o rozpoczęciu zajęć oraz proponowanym terminie.
Prowadząca: Agnieszka Kreczunowicz – pedagog, terapeuta pedagogiczny
Cykl 15 spotkań stworzony z myślą o dzieciach, które mają trudność w opanowaniu zasad poprawnej pisowni ortograficznej.
Celem zajęć jest zapoznanie dziecka ze sposobami zapamiętywania ortografii oraz praktyczne ich przećwiczenie. W trakcie zajęć dziecko przypomina sobie reguły ortograficzne, wykonuje ćwiczenia utrwalające, poznaje kreatywne sposoby zapamiętywania podanego materiału.
Adresaci: uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych
Organizacja: 15 spotkań, 1 x w tyg. – 45 min, po 2 osoby na zajęciach
PLANOWANY TERMIN ROZPOCZĘCIA – II semestr roku szkolnego 2022/23
Zapisy: poprzez psychologa poradni opiekującego się placówką szkolną
Uczestnik zostaje wpisany na listę oczekujących. Po zebraniu grupy chętnych prowadząca informuje telefonicznie uczestników o rozpoczęciu zajęć oraz proponowanym terminie.
Prowadząca: Agnieszka Kreczunowicz – pedagog, terapeuta pedagogiczny
Zajęcia skierowane są do dzieci, u których występują trudności ze skupieniem, koncentracją i podzielnością uwagi. Uczniowie tacy mają wówczas trudność z umiejętnym kierowaniem uwagi na podjętą czynność, wykazują bardzo małą aktywność umysłową, łatwo rozpraszają się pod wpływem bodźców zewnętrznych. Nie zawsze potrafią zapamiętać, przypomnieć sobie i prawidłowo przetworzyć nowe informacje. Nie potrafią się zmobilizować do wykonania czynności . Mają problemy w śledzeniu instrukcji, wykonaniu i zrozumieniu złożonych poleceń. „Gubią ” się we własnych myślach, śnią na jawie. Często wycofują się z sytuacji zadaniowych, wykazują nadmierną męczliwość. Wyrażają skrajne emocje- nadmiernie reagują lękiem lub złością. Działania ich są chaotyczne, z różnego rodzaju pomyłkami.
Celem zajęć jest:
– wszechstronne stymulowanie rozwoju ucznia
– praca nad sobą, wzmacnianie poczucia własnej wartości, nabieranie zaufania do własnych zdolności, motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności
– rozwój równowagi wewnętrznej, doskonalenie samoorganizacji, samokontroli, samodyscypliny
– nabywanie umiejętności selekcjonowania i grupowania informacji oraz szybkości przetwarzania informacji
– usprawnianie funkcji wzrokowych, słuchowych, czuciowo-ruchowych, koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji wzrokowo-przestrzennej
– usprawnianie procesów poznawczych ( rozwijanie spostrzegania, uwagi, pamięci i myślenia)
– poprawa umiejętności technik szkolnych ( pracy z tekstem- czytania ze zrozumieniem, strategii zapamiętywania i odtwarzania informacji
Należy pamiętać, że zdolność koncentracji uwagi wymaga praktyki i treningu !
Adresaci: uczniowie klas II – III szkół podstawowych
Organizacja: 12 spotkań , spotkania cykliczne 1x w tygodniu – 45 minut, 1-2 osoby na zajęciach
Zapisy: dzieci zglaszane są przez specjalistów Poradni, zapisy od grudnia 2022r.
Planowany termin zajęć: II semestr roku szkolnego 2022/2023, piątki, godzina 16:00, 17:00, kwalifikacji na zajęcia dokonuje prowadzący zajęcia po wstępnej rozmowie z rodzicem/ prawnym opiekunem zgłaszanego dziecka
Osoba prowadząca zajęcia:
Pedagog-terapeuta : Katarzyna Kaczmarczyk-Gaffke
Zajęcia grupowe, których głównym celem jest poprawa funkcjonowania dzieci w sytuacjach społecznych.
Adresaci: dzieci 4 – 9 letnie (z podziałem na grupy wiekowe) mające trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami i dorosłymi, przestrzeganiem norm społecznych, adaptacją do nowych sytuacji, nieśmiałych, agresywnych, z diagnozą ZA i ADHD.
Cele zajęć:
· trening umiejętności społecznych
· trening umiejętności komunikacyjnych
· trening modyfikowania zachowań na aprobowane społecznie
· doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
· poznanie sposobów radzenia sobie z emocjami i napięciami
· praca nad przestrzeganiem zasad
· kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
Zapisy ze wskazań psychologa opiekującego się daną placówką w sekretariacie poradni.
Nie ma potrzeby przejścia TUW przez rodzica.
Prowadzący: Elżbieta Kowalska – psycholog, Ewa Bombol – neurologopeda
12 spotkań w cyklu, czwartki po 50 minut
Terminy: od 22.09.2022
15.00 – grupa rozwijająca kompetencje komunikacyjne (dzieci 4 – 5 letnie) – lista rezerwowa
16.00 – grupa TUS początkowa (dzieci 5 – 6 letnie) – lista rezerwowa
17.00 – grupa TUS dla klas II szkoły podstawowej – nabór otwarty
18.00 – grupa TUS kontynuująca – nabór zamknięty
Terminy: od 12.01.2023
15.00 – TUS dla dzieci po grupie rozwijającej kompetencje komunikacyjne – kontynuująca
16.00 – TUS dla dzieci 5 – 6 letnich grupa początkowa – nabór otwarty
17.00 – TUS dla dzieci z klas I szkoły podstawowej, grupa początkowa – nabór otwarty
18.00 – TUS dla klas II szkół podstawach grupa – kontynuująca
TUS to zajęcia grupowe (od 4 do 6 osób) mające na celu rozwijanie umiejętności emocjonalno-społecznych.
Adresaci: dzieci i młodzież od III do VI klasy szkoły podstawowej (z podziałem na grupy wiekowe) mające trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami i dorosłymi, przestrzeganiem norm społecznych, adaptacją do nowych sytuacji, nieśmiałych, agresywnych, z diagnozą ZA i ADHD.
Cele zajęć:
· trening umiejętności społeczno-emocjonalnych
· poznanie i stosowanie technik radzenia sobie z emocjami
· kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji
· kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
· kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji problemowych
· trening asertywnego sposobu komunikowania swoich potrzeb
· poznanie swoich mocnych stron
Zapisy ze wskazań psychologa opiekującego się daną placówką w sekretariacie poradni.
Uczestnictwo w zajęciach możliwe po konsultacji wstępnej z psychologiem prowadzącym zajęcia.
Prowadzący: Anna Dalida – psycholog, Trener TUS; Agnieszka Smułkowska – psycholog
8 spotkań w cyklu, środy po 50 minut
Terminy: od 12.10.2022 ( 12.10, 19.10, 26.10, 2.11, 9.11, 16.11, 23.11, 30.11)
16.00 – grupa TUS III-IV klasa SP
17.00 – grupa TUS V-VI klasa SP
Adresaci zajęć: dzieci w wieku 7-8 lat wycofane w relacjach, tłumiące emocje, mające trudności w komunikowaniu swoich potrzeb oraz ich rodzice.
Cele zajęć:
– nauka umiejętności rozpoznawania sygnałów płynących z ciała poprzez doświadczenia ruchowe i zmysłowe,
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania swoich emocji,
– akceptacja siebie,
– budowanie pewności siebie,
– zwiększenie otwartości na innych oraz na nowe doświadczenia,
– umożliwienie rodzicowi wspólnie z dzieckiem udziału w zabawach, grach ćwiczących umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi osobami, współpracy w grupie,
– psychoedukacja rodziców – przekazanie materiałów – wskazówek do pracy z dzieckiem w domu.
Sposoby realizacji:
Gry i zabawy ruchowe, zabawy przy muzyce, bajkoterapia, wykonanie prac plastycznych, odgrywanie scenek, ćwiczenia relaksacyjne.
Miejsce i czas warsztatów:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 11, czas – 5 spotkań po 60 minut.
Zajęcia będą odbywały się w soboty: 14.01.,11.02.,11.03.,15.04., 20.05.2023, godz. 10:00.
Liczba uczestników: pięcioro dzieci.
Sposób naboru uczestników: dzieci zgłaszane są przez psychologów opiekujących się poszczególnymi szkołami lub po konsultacji rodzica z prowadzącymi.
Osoby prowadzące: Agnieszka Kreczunowicz, Agnieszka Uszyńska
Zajęcia w małej grupie, których głównym celem jest wsparcie dzieci w rozwoju emocjonalno-społecznym.
Adresaci: dzieci z klas IV-VII szkoły podstawowej zainteresowane lepszym funkcjonowaniem w świecie emocji i w relacjach z innymi
Cele zajęć:
Podniesienie świadomości emocji, ich znaczenia i sposobów przeżywania
Pomoc w identyfikowaniu, tworzeniu i rozwijaniu własnych sposobów radzenia sobie z emocjami oraz obniżania napięcia
Podnoszenie świadomości ciała, rozumienia związku między emocjami, reakcjami fizjologicznymi i zachowaniem
Zapoznanie uczestników z różnymi technikami relaksacyjnymi (ćwiczenia oddechowe, wizualizacja, „Body to Brain”, napinanie i rozluźnianie mięśni)
Wykorzystywanie poznanych technik w sytuacjach codziennych
Podnoszenie kompetencji społecznych uczestników
Zapisy: rodzic zapisuje dziecko na listę oczekujących w sekretariacie poradni.
Kwalifikacja na zajęcia: dokonywana przez psychologów prowadzących po wstępnych konsultacjach z rodzicami.
Liczba uczestników: do 6 osób
Terminy zajęć: 7 cotygodniowych spotkań dla uczniów oraz spotkanie podsumowujące dla rodziców, cykl planowany od połowy kwietnia 2023, wtorki w godzinach: 16:00-17:30
Prowadzące: Milena Smułkowska – psycholog, psychoterapeutka, Joanna Zapalska-Brud – psycholog, terapeutka Integracji Sensorycznej.