(tekst jednolity z dn. 26.06.2018 r.)
Rozdział I Postanowienia ogólne1) diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży w tym:
2) wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
3) prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
4) pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego;
5) wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
7) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
8) współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I – III szkoły podstawowej;
9) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
10) współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
11) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
12) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych;
13) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
14) udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
§21) diagnozowanie;
2) opiniowanie;
3) działalność terapeutyczną;
4) prowadzenie grup wsparcia;
5) prowadzenie mediacji;
6) interwencję kryzysową,
7) działalność profilaktyczną;
8) poradnictwo;
9) konsultacje;
10) działalność informacyjno – szkoleniową;
1) dokonywania obserwacji i diagnozy;
2) konsultacji z opiekunami dziecka lub ucznia;
3) oddziaływań interwencyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych, doradczych;
1) informuje wolontariusza o specyfice pracy Poradni i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni;
2) zawiera z wolontariuszem porozumienie określające zakres, sposób i czas wykonania przez wolontariusza zadań, czas trwania porozumienia, zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w Poradni, zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni, postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
1) stałą współpracę ze specjalistami zatrudnionymi w szkołach i przedszkolach;
2) organizowanie na terenie Poradni grup wsparcia dla specjalistów zatrudnionych w szkołach i przedszkolach;
3) udział w posiedzeniach zespołów planujących i koordynujących udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach;
4) udzielanie porad i konsultacji, organizowanie warsztatów dla uczniów na terenie szkoły i Poradni;
5) udzielanie porad i konsultacji oraz prowadzenie szkoleń, warsztatów i grup wsparcia dla rodziców na terenie szkół i w Poradni;
6) udzielanie porad i konsultacji oraz prowadzenie szkoleń, warsztatów i grup wsparcia dla nauczycieli na terenie szkół i w Poradni;
7) wymianę doświadczeń, wspólne szkolenia oraz udział w spotkaniach superwizyjnych z pracownikami innych poradni psychologiczno-pedagogicznych;
8) przekazywanie posiadanej dokumentacji osób korzystających z pomocy Poradni do innych poradni psychologiczno-pedagogicznych na podstawie obowiązujących przepisów;
9) opracowywanie wspólnych programów pomocy i omawianie ich skuteczności.
§31) upowszechnia w codziennej pracy wiedzę psychologiczną i pedagogiczną w zakresie wartości związanych ze zdrowiem psychicznym;
2) prowadzi edukację prozdrowotną i promocję zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
3) merytorycznie wspiera w bieżącej współpracy psychologów i pedagogów zatrudnionych w placówkach oświatowych w rejonie swego działania;
4) we współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolach realizuje program intensywnej opieki i stymulacji rozwoju dzieci;
5) w miarę potrzeb prowadzi pogadanki dla rodziców, uczniów lub nauczycieli;
6) wspiera rodzinę w wypełnianiu funkcji wychowawczych i edukacyjnych poprzez .prowadzenie spotkań z rodzicami lub rodzinami;
7) rozpoznaje trudności psychologiczne dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, rodzinnym i rówieśniczym;
8) określa dysharmonie rozwojowe dzieci i młodzieży i związane z nimi potrzeby emocjonalne i edukacyjne;
9) wyróżnia najlepiej rozwinięte funkcje i umiejętności, jako podstawę dalszej pracy z dzieckiem;
10) pomaga rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości i mocnych stron uczniów;
11) bada poziom dojrzałości poznawczej, emocjonalnej i społecznej dzieci i młodzieży pod kątem:
12) bada poziom dojrzałości poznawczej, emocjonalnej i społecznej dzieci i młodzieży z dysfunkcjami i na tej podstawie orzeka i wydaje orzeczenia i opinie;
13) kwalifikuje do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej przez Poradnię, przedszkole, szkołę lub inne placówki;
14) zmierza do korekty oddziaływań wychowawczych w środowisku szkolnym i rodzinnym prowadząc bieżące konsultacje oraz udzielając porad w sprawie dzieci i młodzieży będącej pod opieką Poradni;
15) udziela rodzicom lub opiekunom, wychowawcom i nauczycielom oraz samej młodzieży wskazówek, konsultacji i instruktażu, co do sposobów i metod przezwyciężania dysfunkcji rozwojowych;
16) prowadzi działania zmierzające do korekty postaw i zachowań dzieci i młodzieży umożliwiającej im przezwyciężanie własnych problemów psychologicznych;
17) informuje rodziców i młodzież o zasadach i warunkach prawidłowego wyboru kierunku dalszego kształcenia oraz udziela porad w sprawie wyboru szkoły ponadgimnazjalnej.
18) zapoznaje rodziców i nauczycieli z czynnikami warunkującymi optymalny rozwój dzieci i młodzieży;
19) prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej dla dzieci, u których stwierdzono dysharmonie rozwojowe;
20) prowadzi inne formy terapii zgodnie z potrzebami klientów w szczególności EEG – biofeedback oraz integracji sensorycznej.
1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
2) pozostawienia ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
3) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
4) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
5) ustalenia oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe;
6) udzielenia zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego w trybie nauczania domowego;
7) predyspozycji i uzdolnień;
8) przyczyn niepowodzeń szkolnych;
9) zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełno sprawnościami sprzężonymi, autyzmem i Zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego;
10) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
11) przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
12) przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;
13) innych, określonych w odrębnych przepisach.
1) oznaczenie Poradni wydającej opinię;
2) numer opinii;
3) datę wydania opinii;
4) podstawę prawną wydania opinii;
5) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;
6) diagnozę poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby;
7) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
8) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem
9) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
10) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
11) podpis dyrektora Poradni.
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
3) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
4) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;
5) wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
6) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
1) prowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
2) diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników, organizowanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem;
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej, w zależności rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
4) współpraca ze szkolnymi koordynatorami działalności informacyjno – doradczej;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno – zawodowego.
1) konsultowanie, formułowanie diagnozy lekarskiej oraz zaleceń dla dzieci i uczniów, których sprawy mają być rozpatrywane przez zespoły orzekające działające w Poradni;
2) udział w posiedzeniach zespołów orzekających działających w Poradni.
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna.
§2Poradnią kieruje Dyrektor, do kompetencji, którego należy:
1) Kierowanie bieżącą działalnością Poradni oraz określanie zakresu zadań realizowanych przez pracowników zarówno na terenie Poradni jak i poza nią.
2) Reprezentowanie Poradni na zewnątrz.
3) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego.
4) Realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących.
5) Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) Organizowanie i nadzór nad administracyjną, finansową i gospodarczą obsługą Poradni.
7) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
8) Współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizowaniu praktyk pedagogicznych.
9) Dyrektor jako Administrator, w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji.
10) Realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe osób korzystających z pomocy poradni, rodziców, opiekunów prawnych oraz pracowników i współpracowników placówki.
11) Sprawuje nadzór poprzez wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych Osobowych realizującego przepisy prawa ochrony danych osobowych w zakresie zadań wymienionych w pkt 9 i 10, w zgodności z art. 39 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r).
12) Inspektor Ochrony Danych Osobowych podlega bezpośrednio administratorowi zgodnie z przepisami prawa o ochronie danych osobowych.
§31) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników Poradni.
1) prowadzenie zgodnie z obwiązującą instrukcją kancelaryjną sekretariatu Poradni;
2) sporządzanie korespondencji;
3) prowadzenie bazy danych przyjętych w Poradni osób;
4) załatwianie spraw związanych z organizacyjnym funkcjonowaniem poradni;
5) codzienna dbałość o utrzymanie porządku i czystości w Poradni;
6) dokonywanie systematycznego przeglądu stanu technicznego wyposażenia Poradni;
7) dokonywanie bieżących drobnych napraw i konserwacji wyposażenia Poradni;
8) przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień, zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych.
1) zatwierdzanie planów pracy oraz programów rozwoju Poradni;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Poradni.
4) Ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Poradnią przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Poradni.
1) organizację pracy Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
2) projekt planu finansowego Poradni
3) wnioski Dyrektora Poradni w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Poradni,
4) propozycje Dyrektora Poradni w sprawach przydziału pracownikom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz płatnych zajęć dodatkowych.
5) w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora poradni, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
6) w sprawie powierzenia i odwołania stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w poradni,
7) w sprawie ustalenia oceny pracy Dyrektora Poradni.
W Poradni działa zespól powołany przez Radę Pedagogiczną mający za zadanie pomoc w mediacyjnym rozwiązywaniu sporów między pracownikami oraz między pracownikami i dyrektorem.
§10Poradnia prowadzi:
1) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania
2) dokumentację badań;
3) dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni;
4) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt. 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia;
5) inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§11Poradnia jest jednostką budżetową, której zasady prowadzenia gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.