Objawy zaburzeń funkcji motorycznych u dzieci z grupy ryzyka dysleksji:
- litery niekształtne, brak dokładności w odtwarzaniu liter,
- bark płynności ruchów, litery kanciaste, przechylone w różne strony, litery „drżące”,
- brak połączeń między literami,
- niewłaściwe proporcje liter w obrębie wyrazów,
- nierównomierne zagęszczenie pisma, zbyt małe lub zbyt duże odstępy miedzy literami lub wyrazami,
- trudności z utrzymaniem pisma w liniaturze,
- wolne tempo pisania,
- duża męczliwość ręki piszącej,
- zbyt słaby lub zbyt mocny nacisk narzędzia piszącego na kartkę,
- pismo mało estetyczne, mało czytelne lub w ogóle nieczytelne.
Ćwiczenie usprawniające motorykę rąk:
- Ćwiczenia stabilizacji centralnej – podstawa utrzymania prawidłowej postawy, utrzymania równowagi. Ćwiczenia stabilizacji centralnej (mięśni centralnych – podporowych – całego ciała) są podstawą do rozwoju i kontroli chwytu pisarskiego.
- Ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową – dobrze rozwinięte mięśnie obręczy barkowej pozwalają ustabilizować rękę piszącą, wykonywać precyzyjne ruchy kończyny górnej i dłoni.
- rowerek na plecach
- tupanie w rytm muzyki
- przeskoki
- unoszenie piłki stopami
- toczenie piłki po ścianie
- jazda na deskorolce
- spacer na czworakach
- unoszenie ręki, nogi w czworakach
- skoki „pajacyki”
- wykonywanie „taczki” na prostych rękach (osoba, która pomaga chwyta nogi dziecka pod kolanami lub udami”)
- łapanie, rzucanie piłki oburącz, jedną ręką na zmianę
- pływanie „na sucho”
- krążenie rękoma wyciągniętymi do przodu, w bok (rysowanie kółek podczas krążenia rękoma w powietrzu)
- czołganie się
- turlanie się samodzielne
- brzuszki
- odpychanie się rękoma w leżeniu na brzuchu na kocu
- przyciąganie ciężkich przedmiotów
- zamalowywanie dużych przestrzeni dużych płaszczyzn (np. na kartonach, arkuszach papieru ułożonych na podłodze lub zawieszonych na ścianie, sztalugach)
- kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, koła, ósemek itp.
- pchanie ściany, dłoni drugiej osoby, krzesła
- pompki na ścianie
- klaskanie pod kolanami
- wspinanie się po drabinkach
- mycie podłogi mopem, grabienie liści
- zabawy w „Twister”
- dotykanie lewym łokciem do prawego kolana i odwrotnie, wszelkiego rodzaju ćwiczenia ruchów naprzemiennych
- „nożyce” rękoma i nogami
Ćwiczenia koordynacji ciała – umiejętność płynnej współpracy dwóch stron ciała, pozwala na precyzyjne wykonywanie bardziej złożonych funkcji, m.in. pisania.
- szorowanie szczotką, gąbką po blacie, ścianie itp.
- mycie okien
- podawanie piłki nad głową
- krążenie rękoma wyciągniętymi do przodu, w bok (rysowanie kółek podczas krążenia rękoma w powietrzu)
- ryzowanie oburącz po kartce, tablicy, dużym arkuszu papieru
- przeciąganie liny
- wybijanie rytmów na udach, stole, stopami na podłodze
- zbijanie baniek oburącz
- skakanie obunóż, przeskakiwanie przez przeszkody
- zgniatanie papieru oburącz
- lepienie z mas plastycznych
- nauka żonglowanie
- jazda na rowerze
- pływanie, pływanie „na sucho”
- zabawy w kuchni (wałkowanie, mycie, mieszanie, przesiewanie mąki)
- wspinanie się (drabinki, ścianki wspinaczkowe)
- maszerowanie w rytm muzyki
- pokonywanie torów przeszkód
- przechodzenie po zwężonych lub podwyższonych powierzchniach np. belce, ławeczkach, krawężniku
- przenoszenie przedmiotów w określone miejsce
Ćwiczenia systemu taktylnego – układ dotykowy, czucie głębokie, niezwykle ważne przy nabywaniu umiejętności pisania. Zaburzenie w tym obszarze powodują obniżenie świadomości tego co robią palce.
- dotykanie dłoni, stóp materiałami o różnej fakturze, początkowo dziecko ustala swoje preferencje, faktury, których dziecko nie lubi wprowadzamy powoli
- wkładanie rąk i nóg do pojemników z grochem, ryżem, kulkami, piłkami itp. Można tak poukrywać różne „skarby”, których dziecko będzie szukało.
- wyklejanie z plasteliny
- zabawy ciastoliną
- masaże dłoni, ugniatanie miękkich i twardszych piłek, masaże piłką „kolczatką”
- kreślenie wzorów na dłoni dziecka i odtwarzanie lub odgadywanie ich przez dziecko
- domina dotykowe – dobieranie w pary przedmiotów o tej samej fakturze bez kontroli wzroku
- malowanie dłońmi zanurzonymi w farbie
- gimnastykowanie dłoni: krążenie, zamykanie i otwieranie pięści, strzepywanie z dłoni okruszków, pisaku, złożenie dłoni jak do modlitwy i odpychanie jednej od drugiej
- ugniatanie gazety, wydzieranki, wyklejanki
Ćwiczenia usprawniające mięsnie dłoni i drobne mięśnie palców
- ugniatanie piłek o różnej twardości i fakturze, ugniatanie gazet
- rolowanie plasteliny, krepiny w palcach
- nawlekanie koralików o różnej wielkości na nitkę, sznurek
- wyszywanie, przewlekanie sznurka przez otworki w tekturze
- zabawy paluszkowe np. gra na pianinie na niby. „Idzie kominiarz po drabinie…”, „Sroczka kaszkę ważyła…” itp.)
- tworzenie kształtów ze sznurka
- zabawy konstrukcyjne np. z klocków
- modelowanie w masach plastycznych
- wycinanie
- kreskowanie ( wypełnianie powierzchni małymi kreseczkami pionowymi, poziomymi)
- zamalowywanie powierzchni w określonych konturach
- kopiowanie rysunków przez kalkę
- chwytanie drobnych przedmiotów całą ręką, tylko palcem wskazującym i kciukiem lub wskazującym, środkowym i kciukiem
- wrzucanie monet do skarbonki
- wciskanie pinezek w tablicę korkową
Ćwiczenia płynnych rytmicznych ruchów pisarskich
- obrysowywanie szablonów
- rysowanie szlaczków: wodzenie po gotowym wzorze, kończenie zaczętego wzoru, samodzielne rysowanie
- łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą
- utrwalanie prawidłowego kreślenie liter z zachowaniem kolejności kierunku ruchów
- kalkowanie liter, wyrazów, zdań
- zabawy w wędrówki po labiryncie do celu
- pisanie liter, wyrazów w piasku, na wodzie, w powietrzu
- malowanie pędzlem
- wodzenie palcem po wzorze
- skreślanie kropek, liter, znaczków na czas
- przepisywanie ze wzoru
Uwagi: Podczas wykonywania ćwiczeń, pisania przy stoliku, biurku dbamy o prawidłową postawę ciała: obie stopy oparte o podłogę, proste plecy, przedramiona i łokcie oparte na stole. Kontrolujemy chwyt przyborów do pisania. Dążymy do tego, aby ołówek, długopis, kredka były trzymane w trzech palcach – pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając na palcu środkowym. Niektóre dzieci preferują chwyt czteropalcowy: narzędzie pisarskie oparte na palcu serdecznym. Wynika to najczęściej z mniejszego czucia w obrębie palca środkowego. Opuszki palców powinny być ułożone na narzędziu w odległości 1,5-2 cm od piszącego końca. Palce nie powinny nachodzić na siebie. Prawidłowy chwyt może ułatwić specjalna nasadka na długopis. Ręka pisząca powinna przesuwać się wzdłuż linii pisania, druga ręka oparta przedramieniem i dłonią o stół przytrzymuje kartkę. Zwracamy uwagę na kierunek przy rysowaniu szlaczków, kolorowaniu: z góry na dół, od lewej do prawej, przy kształtach owalnych kierunek odwrotny do ruchów wskazówek zegara. Dzieci leworęczne mogą mieć większą trudność w opanowywaniu umiejętności pisania, w związku z tym szczególnie potrzebują pomocy w tym zakresie. Należy zwracać szczególną uwagę na kierunek pisania. Otoczyć dziecko wsparciem i pomocą. Należy używać rzeczy, narzędzi dla leworęcznych, aby dziecko wykształciło prawidłowe nawyki. Wzór do przerysowania powinien być po prawej stronie, żeby dziecko widziało co pisze, rysuje. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń – codziennie 15-20 min daje realne podstawy do nabywania i utrwalania umiejętności pisarskich oraz pokonywania trudności w tym zakresie.
opracowały: Agnieszka Kreczunowicz
Agnieszka Uszyńska