Funkcje motoryczne

Objawy zaburzeń funkcji motorycznych u dzieci z grupy ryzyka dysleksji:

  • litery niekształtne, brak dokładności w odtwarzaniu liter,
  • bark płynności ruchów, litery kanciaste, przechylone w różne strony, litery „drżące”,
  • brak połączeń między literami,
  • niewłaściwe proporcje liter w obrębie wyrazów,
  • nierównomierne zagęszczenie pisma, zbyt małe lub zbyt duże odstępy miedzy literami lub wyrazami,
  • trudności z utrzymaniem pisma w liniaturze,
  • wolne tempo pisania,
  • duża męczliwość ręki piszącej,
  • zbyt słaby lub zbyt mocny nacisk narzędzia piszącego na kartkę,
  • pismo mało estetyczne, mało czytelne lub w ogóle nieczytelne.

Ćwiczenie usprawniające motorykę rąk:

  • Ćwiczenia stabilizacji centralnej – podstawa utrzymania prawidłowej postawy, utrzymania równowagi. Ćwiczenia stabilizacji centralnej (mięśni centralnych – podporowych – całego ciała) są podstawą do rozwoju i kontroli chwytu pisarskiego.
  • Ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową – dobrze rozwinięte mięśnie obręczy barkowej pozwalają ustabilizować rękę piszącą, wykonywać precyzyjne ruchy kończyny górnej i dłoni.
    • rowerek na plecach
    • tupanie w rytm muzyki
    • przeskoki
    • unoszenie piłki stopami
    • toczenie piłki po ścianie
    • jazda na deskorolce
    • spacer na czworakach
    • unoszenie ręki, nogi w czworakach
    • skoki „pajacyki”
    • wykonywanie „taczki” na prostych rękach (osoba, która pomaga chwyta nogi dziecka pod kolanami lub udami”)
    • łapanie, rzucanie piłki oburącz, jedną ręką na zmianę
    • pływanie „na sucho”
    • krążenie rękoma wyciągniętymi do przodu, w bok (rysowanie kółek podczas krążenia rękoma w powietrzu)
    • czołganie się
    • turlanie się samodzielne
    • brzuszki
    • odpychanie się rękoma w leżeniu na brzuchu na kocu
    • przyciąganie ciężkich przedmiotów
    • zamalowywanie dużych przestrzeni dużych płaszczyzn (np. na kartonach, arkuszach papieru ułożonych na podłodze lub zawieszonych na ścianie, sztalugach)
    • kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, koła, ósemek itp.
    • pchanie ściany, dłoni drugiej osoby, krzesła
    • pompki na ścianie
    • klaskanie pod kolanami
    • wspinanie się po drabinkach
    • mycie podłogi mopem, grabienie liści
    • zabawy w „Twister”
    • dotykanie lewym łokciem do prawego kolana i odwrotnie, wszelkiego rodzaju ćwiczenia ruchów naprzemiennych
    • „nożyce” rękoma i nogami

Ćwiczenia koordynacji ciała – umiejętność płynnej współpracy dwóch stron ciała, pozwala na precyzyjne wykonywanie bardziej złożonych funkcji, m.in. pisania.

  • szorowanie szczotką, gąbką po blacie, ścianie itp.
  • mycie okien
  • podawanie piłki nad głową
  • krążenie rękoma wyciągniętymi do przodu, w bok (rysowanie kółek podczas krążenia rękoma w powietrzu)
  • ryzowanie oburącz po kartce, tablicy, dużym arkuszu papieru
  • przeciąganie liny
  • wybijanie rytmów na udach, stole, stopami na podłodze
  • zbijanie baniek oburącz
  • skakanie obunóż, przeskakiwanie przez przeszkody
  • zgniatanie papieru oburącz
  • lepienie z mas plastycznych
  • nauka żonglowanie
  • jazda na rowerze
  • pływanie, pływanie „na sucho”
  • zabawy w kuchni (wałkowanie, mycie, mieszanie, przesiewanie mąki)
  • wspinanie się (drabinki, ścianki wspinaczkowe)
  • maszerowanie w rytm muzyki
  • pokonywanie torów przeszkód
  • przechodzenie po zwężonych lub podwyższonych powierzchniach np. belce, ławeczkach, krawężniku
  • przenoszenie przedmiotów w określone miejsce

Ćwiczenia systemu taktylnego – układ dotykowy, czucie głębokie, niezwykle ważne przy nabywaniu umiejętności pisania. Zaburzenie w tym obszarze powodują obniżenie świadomości tego co robią palce.

  • dotykanie dłoni, stóp materiałami o różnej fakturze, początkowo dziecko ustala swoje preferencje, faktury, których dziecko nie lubi wprowadzamy powoli
  • wkładanie rąk i nóg do pojemników z grochem, ryżem, kulkami, piłkami itp. Można tak poukrywać różne „skarby”, których dziecko będzie szukało.
  • wyklejanie z plasteliny
  • zabawy ciastoliną
  • masaże dłoni, ugniatanie miękkich i twardszych piłek, masaże piłką „kolczatką”
  • kreślenie wzorów na dłoni dziecka i odtwarzanie lub odgadywanie ich przez dziecko
  • domina dotykowe – dobieranie w pary przedmiotów o tej samej fakturze bez kontroli wzroku
  • malowanie dłońmi zanurzonymi w farbie
  • gimnastykowanie dłoni: krążenie, zamykanie i otwieranie pięści, strzepywanie z dłoni okruszków, pisaku, złożenie dłoni jak do modlitwy i odpychanie jednej od drugiej
  • ugniatanie gazety, wydzieranki, wyklejanki

Ćwiczenia usprawniające mięsnie dłoni i drobne mięśnie palców

  • ugniatanie piłek o różnej twardości i fakturze, ugniatanie gazet
  • rolowanie plasteliny, krepiny w palcach
  • nawlekanie koralików o różnej wielkości na nitkę, sznurek
  • wyszywanie, przewlekanie sznurka przez otworki w tekturze
  • zabawy paluszkowe np. gra na pianinie na niby. „Idzie kominiarz po drabinie…”, „Sroczka kaszkę ważyła…” itp.)
  • tworzenie kształtów ze sznurka
  • zabawy konstrukcyjne np. z klocków
  • modelowanie w masach plastycznych
  • wycinanie
  • kreskowanie ( wypełnianie powierzchni małymi kreseczkami pionowymi, poziomymi)
  • zamalowywanie powierzchni w określonych konturach
  • kopiowanie rysunków przez kalkę
  • chwytanie drobnych przedmiotów całą ręką, tylko palcem wskazującym i kciukiem lub wskazującym, środkowym i kciukiem
  • wrzucanie monet do skarbonki
  • wciskanie pinezek w tablicę korkową

Ćwiczenia płynnych rytmicznych ruchów pisarskich

  • obrysowywanie szablonów
  • rysowanie szlaczków: wodzenie po gotowym wzorze, kończenie zaczętego wzoru, samodzielne rysowanie
  • łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą
  • utrwalanie prawidłowego kreślenie liter z zachowaniem kolejności kierunku ruchów
  • kalkowanie liter, wyrazów, zdań
  • zabawy w wędrówki po labiryncie do celu
  • pisanie liter, wyrazów w piasku, na wodzie, w powietrzu
  • malowanie pędzlem
  • wodzenie palcem po wzorze
  • skreślanie kropek, liter, znaczków na czas
  • przepisywanie ze wzoru

Uwagi: Podczas wykonywania ćwiczeń, pisania przy stoliku, biurku dbamy o prawidłową postawę ciała: obie stopy oparte o podłogę, proste plecy, przedramiona i łokcie oparte na stole. Kontrolujemy chwyt przyborów do pisania. Dążymy do tego, aby ołówek, długopis, kredka były trzymane w trzech palcach – pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając na palcu środkowym. Niektóre dzieci preferują chwyt czteropalcowy: narzędzie pisarskie oparte na palcu serdecznym. Wynika to najczęściej z mniejszego czucia w obrębie palca środkowego. Opuszki palców powinny być ułożone na narzędziu w odległości 1,5-2 cm od piszącego końca. Palce nie powinny nachodzić na siebie. Prawidłowy chwyt może ułatwić specjalna nasadka na długopis. Ręka pisząca powinna przesuwać się wzdłuż linii pisania, druga ręka oparta przedramieniem i dłonią o stół przytrzymuje kartkę. Zwracamy uwagę na kierunek przy rysowaniu szlaczków, kolorowaniu: z góry na dół, od lewej do prawej, przy kształtach owalnych kierunek odwrotny do ruchów wskazówek zegara. Dzieci leworęczne mogą mieć większą trudność w opanowywaniu umiejętności pisania, w związku z tym szczególnie potrzebują pomocy w tym zakresie. Należy zwracać szczególną uwagę na kierunek pisania. Otoczyć dziecko wsparciem i pomocą. Należy używać rzeczy, narzędzi dla leworęcznych, aby dziecko wykształciło prawidłowe nawyki. Wzór do przerysowania powinien być po prawej stronie, żeby dziecko widziało co pisze, rysuje. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń – codziennie 15-20 min daje realne podstawy do nabywania i utrwalania umiejętności pisarskich oraz pokonywania trudności w tym zakresie.

opracowały: Agnieszka Kreczunowicz

Agnieszka Uszyńska

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr11 w Warszawie
Wszelkie prawa do treści i grafiki są zastrzeżone.
Realizacja studio5d.co.uk

Skip to content