Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1 Celem POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 11 w Warszawie jest:
- potwierdzenie stosowania STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH przyjętych w jednostce;
- zapewnienie małoletnim klientom Poradni harmonijnego rozwoju w warunkach poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku.
§ 2 Ilekroć w POLITYCE OCHRONY MAŁOLETNICH jest mowa o:
- Poradni– należy przez to rozumieć Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 11 z siedzibą w Warszawie przy Al. Jerozolimskich 30 lok. 5
- POLITYCE – należy przez to rozumieć POLITYKĘ OCHRONY MAŁOLETNICH w Poradni;
- Standardach – należy przez to rozumieć Standardy ochrony małoletnich, o których mowa w Art. 22b. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. 2024 poz. 560)
- dziecku, uczniu, wychowanku, małoletnim – należy przez to rozumieć osobę która nie ukończyła 18 lat i uczęszcza do Poradni;
- nieletnim – należy przez to rozumieć dziecko poniżej 17 roku życia;
- pracownikach – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Poradni, ale i wolontariuszy, praktykantów, osoby z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne;
- psychologu prowadzącym – należy przez to rozumieć psychologa, który współpracuje z placówką oświatową, do której uczęszcza małoletni,
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Poradni;
- krzywdzeniu – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzenie jest :
- przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub ze strony osoby, której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową,
- przemoc psychiczna wobec dziecka to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem a dzieckiem.
- wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy,
- zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka;
- cyberprzemoc to przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, głównie Internetu oraz telefonów komórkowych. Podstawowe formy zjawiska to nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli. Do działań określanych mianem cyberprzemocy wykorzystywane są głównie: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, media społecznościowe, grupy dyskusyjne, SMS i MMS.
- prokuraturze – należy przez to rozumieć prokuraturę rejonową właściwą wg miejsca zaistnienia przestępstwa;
- sądzie opiekuńczym – należy przez to rozumieć Sąd Rejonowy, Wydział Rodziny i Nieletnich właściwy z uwagi na miejsce zamieszkania dziecka;
- przestępstwie – należy przez to rozumieć w szczególności przestępstwa określone w Kodeksie karnym;
- przemocy domowej – należy przez to rozumieć zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
- narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
- naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
- powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
- ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
- istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
- zagrożeniu dobra dziecka – należy przez to rozumieć przypadki, w których istnieją uzasadnione powody do podejrzenia, że uczeń może być narażony na jakiekolwiek formy zaniedbania, przemocy domowej czy inne trudne do zdefiniowania sytuacje. Katalog możliwych sytuacji będących zagrożeniem dobra dziecka jest otwarty. Przykładowo może to być:
- zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka, tj.; np. prawidłowa higiena, żywienie dostosowane do wieku dziecka, zapewnienie odpowiedniej odzieży;
- zaniedbanie potrzeć emocjonalnych i psychicznych dziecka (pozostawianie dziecka bez opieki lub w takiej sytuacji że coś mu zagraża, lub sprawowanie opieki pod wpływem alkoholu);
- niewypełnianie zaleceń lekarskich;
- stosowanie kar fizycznych;
- surowe dyscyplinowanie dziecka przez rodziców, opiekunów;
- nieposyłanie dziecka do przedszkola/szkoły/placówki;
- niestosowanie się do zaleceń jednostki oświatowej co do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku;
- sytuacja gdy wiadomo, że w rodzinie jest założona Niebieska Karta, ale potrzeby dziecka nadal nie są zaspokajane i jego sytuacja nie uległa poprawie;
- sytuacja, gdy pomimo zastosowanej procedury i dostępnych środków wychowawczych podopieczny jednostki kontynuuje działania naruszające bezpieczeństwo, dodatkowo gdy rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z jednostką, oraz szczególnie w sytuacji, gdy jednostce znane są inne przejawy demoralizacji;
- konflikty około rozwodowe zagrażające dobru dziecka;
- rodzic nadużywający substancji psychoaktywnych;
- demoralizacji – należy przez to rozumieć, w szczególności:
- dopuszczenie się czynu zabronionego (czyli zachowania o znamionach określonych w ustawie karnej jako wykroczenie lub przestępstwo),
- naruszanie zasad współżycia społecznego,
- uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,
- używanie alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, ich prekursorów, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych,
- uprawianie nierządu.
§ 3
- W przypadku nieobecności Dyrektora w poniższych procedurach interwencyjnych zastępuje go wicedyrektor lub inna osoba zastępująca Dyrektora zgodnie z przepisami prawa.
- Dyrektor w drodze zarządzenia może wyznaczyć Koordynatora do spraw Polityki Ochrony Małoletnich, którego zadaniem będzie zastępować dyrektora w poniższych procedurach interwencyjnych. Informacja ta zostanie podana na stronie internetowej poradni oraz na tablicy ogłoszeń w lokalu poradni.
- W przypadku nieobecności Koordynatora trwającej dłużej niż trzy dni, Koordynator wyznacza osobę pełniącą jego obowiązki na czas nieobecności w pracy.
- W przypadku nieobecności psychologa prowadzącego w poniższych procedurach interwencyjnych zastępuje go psycholog wskazany przez Dyrektora.
Rozdział 2
§ 4 Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu w PPP11
- Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
- wykształcenia,
- kwalifikacji zawodowych,
- przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
2. Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych1) oraz Kodeksu Pracy2).
3. Przed zatrudnieniem kandydat/kandydatka składa Dyrektorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
4. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
5. Kandydat/kandydatka składa oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 1.
6. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/ kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2.
7. Przed zatrudnieniem Dyrektor poradni ustala za pomocą narzędzia informatycznego udostępnionego przez Ministra Edukacji Narodowej, czy numer PESEL osoby ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela znajduje się w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych.
8. Kandydat/kandydatka składa również oświadczenia o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3.
9. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
10. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi poradnia jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej 18 lat wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze poradnia potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:
- imię i nazwisko,
- data urodzenia,
- pesel,
- nazwisko rodowe,
- imię ojca,
- imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
Rozdział 3
Zasady określające zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności
§ 5
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor placówki. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich.
- Osoba upoważniona przez dyrektora, o której mowa w ust. 1, musi legitymować się co najmniej 10-letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi, uzyskanym w jednostkach oświaty, leczniczych lub pomocy społecznej. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki z zakresu przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich.
§ 6 Przygotowanie personelu do stosowania Standardów:
- Pracownicy poradni zapoznają się ze standardami ochrony małoletnich, zostają poinstruowani o konieczności i zasadach ich stosowania.
- Pracownicy nowozatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy.
- Pracownicy składają Dyrektorowi oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w placówce oraz konieczności i zasadach ich stosowania. Oświadczenia przechowywane są w aktach osobowych. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 4.
- Przynajmniej raz na dwa lata, w terminie wskazanym przez dyrektora, w poradni organizuje się szkolenia z zakresu przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, w szczególności:
- rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich,
- procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich,
- odpowiedzialność prawna pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich,
- stosowanie procedur „Niebieskie Karty”.
- Udział pracowników w szkoleniach, o których mowa w pkt 4. potwierdzany jest zaświadczeniem. Zaświadczenia przechowywane są w aktach osobowych.
Rozdział 4
Zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko
§ 7 Zasady bezpiecznych relacji personelu PPP11 z dziećmi
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
§ 8 Relacje personelu z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
§ 9 Komunikacja z dziećmi
- W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
- Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
- Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
- Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
- Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
- Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
§ 10 Działania z dziećmi
- Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Unikaj faworyzowania dzieci.
- Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
- Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
- Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
- Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
§ 11 Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
- Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
- Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
- Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
- Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety.
- Zadbaj o to, aby w sytuacji, gdy dziecko potrzebuje asysty podczas czynności pielęgnacyjnych i higienicznych był obecny rodzic/opiekun prawny.
§ 12 Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnych z zadaniami poradni
- Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
- Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
§ 13 Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
- Nie wolno Ci nawiązywać kontaktów z uczniami i uczennicami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
- W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie instytucji.
Rozdział 5
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi a w szczególności zachowań niedozwolonych.
§ 14 Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel dba aby dzieci traktowały się z szacunkiem z uwzględnieniem godności i swoich potrzeb. Niedopuszczalne są zachowania agresywne nieletnich wobec siebie w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych poradni oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi obowiązują wszystkie dzieci przebywające na terenie poradni.
W naszej poradni nie ma zgody na przemoc! ani fizyczną, ani psychiczną, ani słowną ani cyberprzemoc.
§ 15 Zachowania pozytywne:
- Pamiętaj, że różnimy się od siebie.
- W komunikacji z kolegami/koleżankami zachowuj szacunek, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
- Słuchaj innych, gdy mówią.
- Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób.
- Pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast przerywaj.
- Stosuj słowo „NIE”, jeśli dana forma kontaktu Ci nie odpowiada.
- Jeśli pojawi się między Tobą a kolegą/koleżanką nieporozumienie, spróbuj je rozwiązać. Wymyślcie rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla Was obojga.
- Szanuj przestrzeń intymną swoich kolegów i koleżanek.
- Jeśli chcesz pożyczyć jakąś rzecz od kolegi/koleżanki, zapytaj.
- Szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj rzeczy, telefonu, tabletu, komputera innych osób i ich zawartości.
- Unikaj wchodzenia w sytuacje, które mogą mieć dla Ciebie i innych negatywne konsekwencje.
- W sytuacjach trudnych, przykrych, stresujących lub niekomfortowych, pamiętaj, że możesz zwrócić się o pomoc do pracowników poradni, masz prawo oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
§ 16 Zachowania niedozwolone
- Nie wolno Ci krzyczeć na koleżanki, kolegów, lekceważyć, obrażać, wyśmiewać, wykluczać z grupy.
- Nie wolno Ci używać wulgarnych słów, gestów i żartów.
- Nie wolno Ci używać języka nienawiści ani tzw. Hejtu.
- Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w inny sposób naruszać nietykalność fizyczną koleżanki/kolegi ani używać jakiejkolwiek przemocy fizycznej.
- Nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi/koleżanki bez ich jego/jej wyraźnej zgody.
- Nie wolno Ci wyrażać negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.
- Nie wolno Ci pożyczać rzeczy innych bez ich zgody.
- Nie wolno Ci zabierać, ukrywać rzeczy innych osób.
- Nie wolno Ci spożywać alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji ani zachęcać do ich spożycia kolegów/koleżanek.
- Jeżeli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań, sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym pracownika poradni.
Rozdział 6
Zasady dostępu dzieci do Internetu
§ 17
Poradnia zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności stosuje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
§ 18
- Na terenie Poradni dostęp małoletniego do Internetu możliwy jest pod nadzorem pracownika na zajęciach;
- Pracownik ma obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci podczas zajęć.
§ 19
- Osoba odpowiedzialna za sieć teleinformatyczną Poradni zapewnia, aby sieć internetowa była zabezpieczona przed dostępem osób nieupoważnionych oraz przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
- Osoba odpowiedzialna przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na urządzeniach podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
- Informację o dziecku, które korzystało z urządzenia w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Dyrektorowi, który aranżuje dla dziecka rozmowę z psychologiem.
- Psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w ustępach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie i zagrożeń w sieci.
- Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale 8 i kolejnych niniejszej POLITYKI.
Rozdział 7
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 20
- Poradnia zapewnia standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z wewnętrznymi regulacjami i Polityką ochrony danych osobowych poprzez:
- Pytanie o pisemną zgodę rodziców przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
- Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzysta zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będzie przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
- Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska, chyba, że jednostka posiada zgodę na rozpowszechnianie wizerunku.
- Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka.
- Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
- wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
- zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
- Poradnia uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Pracownikom Poradni nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie jednostki bez pisemnej zgody rodzica dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
- Pracownicy Poradni nie kontaktują przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazują mediom kontaktu do rodziców dzieci i nie wypowiadają się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzicach. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana (art. 81 prawa autorskiego).
- Wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać zgodnie z POLITYKĄ, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
§ 21
Poradnia gdy rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, oświadcza że:
- Dzieci i rodzice zawsze będą poinformowani o tym, że dane spotkanie będzie rejestrowane.
- Zgoda rodziców na rejestrację spotkania zostanie przyjęta na piśmie.
§ 22
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
- Jeśli rodzice nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka Poradnia respektuje ich decyzję.
- Z wyprzedzeniem jednostka ustala z rodzicami i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca spotkanie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku. Rozwiązanie, jakie zostanie przyjęte, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
§ 23
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Poradnia przechowuje materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
- nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez jednostkę;
- nośniki są przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez jednostkę w Polityce ochrony danych osobowych;
- nie przechowuje materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive);
Rozdział 8
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich
§ 24
- Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
- Znajomość czynników ryzyka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwiają:
- identyfikowanie dzieci, które są bardziej narażone na krzywdzenie,
- planowanie działań profilaktycznych wobec małoletnich i rodziców,
- przerwanie stosowania przemocy wobec małoletnich.
- Znajomość symptomów krzywdzenia dziecka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwia:
- identyfikowanie dzieci, które są krzywdzone,
- przerwanie stosowania przemocy wobec małoletnich.
- Wystąpienie jednego lub nielicznych czynników ryzyka nie jest jednoznacznym sygnałem, że dochodzi do krzywdzenia dziecka. Jeżeli jednak liczba czynników zwiększa się lub jeden z nich nasila się, należy podjąć wnikliwą obserwację małoletniego i rodziców.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia (np. psychologicznej, prawnej) i motywując ich do szukania pomocy, jeżeli jest potrzebna.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletniego
- W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone należy zareagować zgodnie z odpowiednią procedurą interwencji wskazaną w Rozdziale 9.
Rozdział 9
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury NK
§ 25
- Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
- Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
- osoby dorosłe (pracowników, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
- innego małoletniego.
- Informację o krzywdzeniu małoletniego może przyjąć każdy specjalista poradni.
- W przypadku podejrzenia, że małoletni doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 (policja) lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
- Należy zadbać o bezpieczeństwo małoletniego i odseparować je od osoby podejrzanej o krzywdzenie.
- W przypadku powzięcia przez pracowników podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi. Wzór – załącznik nr 5
- Interwencja prowadzona jest przez psychologa współpracującego z placówką, do której uczęszcza małoletni lub pracownika wyznaczonego przez dyrektora.
- Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez dyrektora.
- Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrektora, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
- Do udziału w interwencji zostanie powołany co najmniej trzyosobowy Zespół Interwencyjny, celem którego będzie udzielenie wsparcia i pomocy małoletniemu i/lub jego rodzinie.
- W skład zespołu wchodzą: psycholog prowadzący, osoba, która powzięła informację o krzywdzeniu oraz dyrektor lub wyznaczony przez niego psycholog.
- Skład powołanego zespołu zostanie podany w karcie interwencji.
- Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba, która powzięła informację o zagrożeniu dobra małoletniego.
- Osoba prowadząca interwencję informuje rodziców/opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
- Po poinformowaniu rodziców/opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, dyrektor składa przygotowane przez osobę prowadzącą interwencję zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
- Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 6. Karty załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez poradnię według wzoru w załączniku nr 7.
Podejmowanie interwencji:
§ 26 Procedura w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę dorosłą
- W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka osoba do tego wyznaczona przeprowadza rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej małoletniego (rodzinnej, zdrowotnej), w szczególności jego rodzicami/opiekunami. Osoba prowadząca interwencję stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
- Osoba prowadząca interwencję organizuje spotkanie/a z rodzicami/opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
- W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo dyrektor sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa (wzór załącznik nr 9) i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
- W przypadku, gdy z rozmowy z rodzicami/opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą małoletniemu, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, lub podejrzewa się, że oboje rodzice stosują przemoc wobec małoletniego, dyrektor sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny (wzór załącznik nr 11), który kieruje do właściwego sądu rodzinnego lub składa zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do Prokuratury i/lub Policji (wzór załącznik nr 9).
- W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że rodzic/opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”.
- W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez pracownika Poradni, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnimi (nie tylko z pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku gdy pracownik dopuścił się wobec małoletniego innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, dyrektor powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, małoletniego oraz innych świadków zdarzenia.
- W sytuacji gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności małoletniego, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.
- Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.
- Po zakończeniu procedury interwencji Zespół Interwencyjny ustala plan wsparcia zapewniający małoletniemu i jego rodzinie właściwe wsparcie psychologiczne i/lub wskazuje inne, specjalistyczne miejsca pomocowe. Wzór planu stanowi załącznik nr 8.
§ 27 Procedura w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 17. roku życia
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego przebywającego na terenie poradni (np. na zajęciach grupowych) osoba do tego wyznaczona przeprowadza rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego rodzicami/opiekunami, a także oddzielnie z małoletnim poddawanym krzywdzeniu i jego rodzicami/opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla małoletniego krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
- W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez innego małoletniego poza terenem poradni, osoba do tego wyznaczona przeprowadza rozmowę z rodzicami/opiekunami małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
- W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego małoletniego sam nie jest krzywdzony przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego małoletniego.
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa (wzór załącznik nr 10).
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni powyżej lat 17, należy stosować Procedurę w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę dorosłą opisaną w rozdziale poprzednim.
- Po zakończeniu procedury interwencji Zespół Interwencyjny ustala plan wsparcia zapewniający małoletniemu doznającemu przemocy oraz stosującemu przemoc właściwe wsparcie psychologiczne i/lub wskazuje inne, specjalistyczne miejsca pomocowe. Wzór planu stanowi załącznik nr 8.
§ 28 Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
- Po zakończeniu procedury interwencji Zespół Interwencyjny ustala plan wsparcia zapewniający małoletniemu właściwe wsparcie psychologiczne i/lub wskazuje inne, specjalistyczne miejsca pomocowe. Wzór planu stanowi załącznik nr 8
- Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
- współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy,
- objęcie małoletniego i jego rodziny pomocą psychologiczną.
- Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego ucznia.
- Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic/opiekun „niekrzywdzący”, który współpracuje w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia pomocy małoletniemu.
- Plan wsparcia realizuje i nadzoruje psycholog współpracujący z placówką, do której uczęszcza dziecko lub inny psycholog wyznaczony przez dyrektora.
Rozdział 11
Zasady przeglądu, aktualizacji Polityki i monitorowania jej stosowania
§ 29
- Polityka ochrony małoletnich obowiązująca w poradni podlega przeglądowi raz na rok, w terminie ustalonym przez dyrektora poradni, na podstawie wyników monitorowania oraz w razie nowelizacji następujących aktów prawnych:
- Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.),
- Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.),
- Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.), w części określonej w Rozdziale XXV „Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności”.
- Przegląd Polityki, obowiązujących w placówce, polega na ustaleniu wypełniania przez Politykę wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności art. 22c Ustawy, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
- Przeglądu Polityki ochrony małoletnich , obowiązujących w placówce, dokonuje dyrektor placówki, osoba przez niego upoważniona lub służby prawne Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty – Śródmieście.
- W przypadku, gdy przegląd, o którym mowa w ust. 3, wykaże niespełnianie przez Politykę ochrony małoletnich wymagań określonych w przepisach, o których mowa w ust. 1, lub też standardy z innych przyczyn okazały się nieaktualne, lub nieodpowiadające potrzebom ochrony małoletnich, dokonywana jest aktualizacja standardów.
- Aktualizacji Polityki ochrony małoletnich, obowiązującej w placówce, dokonuje dyrektor placówki lub służby prawne DBFO-Ś.
- W przypadku aktualizacji Polityki przez służby prawne DBFO-Ś, przygotowany projekt jest przyjmowany przez dyrektora w drodze zarządzenia.
§ 30
- Dyrektor Poradni zarządzeniem może wyznaczyć osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony małoletnich w placówce i upowszechnia tę informację na stronie internetowej poradni.
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów i prowadzenie rejestru interwencji oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników poradni, raz na 12 miesięcy ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 12.
- W ankiecie pracownicy poradni mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Standardów w placówce.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1. niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi poradni. Wzór Raportu stanowi Załącznik nr 13
- Dyrektor poradni na podstawie wyników monitorowania wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
Rozdział 12
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów ochrony małoletnich do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
§ 31
- POLITYKA zostaje udostępniona poprzez zamieszczenie jej, wraz z wersją skróconą dla małoletnich na stronie internetowej Poradni pod adresem poradnia11.waw.pl.
- Wersja skrócona POLITYKI, w tym w formie graficznej dla dzieci z niepełnosprawnościami i ze specjalnymi potrzebami, zostaje udostępniona poprzez umieszczenie jej w widocznym miejscu w Poradni.
- Rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są informowani o stosowaniu w poradni Standardów zawartych w POLITYCE oraz o adresie strony internetowej placówki, o której mowa w ust. 1, podczas pierwszego spotkania rodzica/opiekuna ze specjalistą w poradni.
- Na życzenie małoletniego, rodziców lub opiekunów prawnych POLITYKA jest udostępniana w formie papierowej.
- Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi a w szczególności zachowań niedozwolonych są omawiane, wdrażane i egzekwowane podczas zajęć grupowych w formie kontraktu.
Przepisy końcowe
§ 32
- POLITYKA wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, w szczególności poprzez przesłanie tekstu POLITYKI drogą elektroniczną oraz poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń dla pracowników oraz na stronie internetowej poradni w sposób dostępny dla dzieci i rodziców.
- Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z POLITYKĄ a znajomość jej treści potwierdza własnoręcznym podpisem. Oświadczenie pracownika przechowuje się w części B akt osobowych.
- Zapisy zawarte w POLITYCE obowiązują pracowników Poradni oraz dzieci, ich rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni.
Wykaz załączników
Załącznik nr 1 – Oświadczenie kandydata o państwach zamieszkania
Załącznik nr 2 – Oświadczenie kandydata o braku skazania w innym państwie
Załącznik nr 3 – Oświadczenie o braku toczących się postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich
Załącznik nr 4 – Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z Polityką
Załącznik nr 5 – Notatka służbowa
Załącznik nr 6 – Karta interwencji
Załącznik nr 7 – Rejestr interwencji
Załącznik nr 8 – Plan pomocy dziecku
Załącznik nr 9 – Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
Załącznik nr 10 – Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez nieletniego
Załącznik nr 11 – Wniosek o wgląd w sytuację rodziny
Załącznik nr 12 – Ankieta monitorująca dla pracowników
Załącznik nr 13 – Raport z monitoringu
Załącznik nr 1 – Oświadczenie kandydata o państwach zamieszkania
………………………….
(imię, nazwisko) Warszawa, dnia ………………….
………………………….
(nr PESEL)
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 11
w miejscu
Oświadczenie o państwie zamieszkania
Na podstawie art. 21 ust. 5 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) oświadczam, że przez ostatnie 20 lat zamieszkiwałam/zamieszkiwałem w następujących państwach:
……………………………………………………………………………………………………
Jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych następujących państw: ………………………………………………………………………………………………….., uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
Jestem świadoma/świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………..
(podpis pracownika)
Załącznik nr 2 – Oświadczenie kandydata o braku skazania w innym państwie
………………………….
(imię, nazwisko) Warszawa, dnia ………………….
………………………….
(nr PESEL)
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 11
w miejscu
Oświadczenie o braku skazania
Na podstawie art. 21 ust. 7 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) oświadczam, że prawo państwa …………………………, w którym zamieszkiwałam/zamieszkiwałem w ciągu ostatnich 20 lat, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi oraz nie prowadzi rejestru karnego.
Jednocześnie oświadczam, że nie byłam/byłe prawomocnie skazany za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/dopuściłem się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadoma/świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………..
(podpis)
Załącznik nr 3 – Oświadczenie o braku toczących się postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich
………………………….
(imię, nazwisko) Warszawa, dnia ………………….
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 11
w miejscu
Oświadczenie o braku toczących się postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich
Oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Jestem świadoma/my, że przed dopuszczeniem mnie do wykonywania czynności na terenie Poradni, Dyrektor ustala za pomocą narzędzia informatycznego udostępnionego przez Ministra Edukacji Narodowej, czy mój numer PESEL znajduje się w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych
Jestem świadoma/my, przed dopuszczeniem mnie do wykonywania czynności na terenie Poradni, Dyrektor jest zobowiązana sprawdzić czy mój numer PESEL znajduje się w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
W celu sprawdzenia mnie w rejestrach, podaję niezbędne dane:
- imię i nazwisko…………………………………….. ,
- data urodzenia……………………………………………….. ,
- PESEL…………………………………………………………… ,
- nazwisko rodowe……………………………………………. ,
- imię ojca………………………………………………………. ,
- imię matki…………………………………………………….. .
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 11 i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
Jestem świadoma/świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………..
Załącznik nr 4 – Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z Polityką
Warszawa, dnia ………………….
………………………….
(imię, nazwisko)
………………………….
(stanowisko)
Oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
Oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z Polityką ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązującą w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 11 w Warszawie i zostałam/zostałem poinstruowana/poinstruowany o konieczności i zasadach ich stosowania.
…………………………………..
(podpis pracownika)
Załącznik nr 5 – Notatka służbowa
……………………….……………………..
(pieczątka Poradni)
NOTATKA SŁUŻBOWA
z dnia …………………..
Imię i nazwisko pracownika: | |
Stanowisko: | |
Opis sytuacji/zdarzenia: (w tym imię i nazwisko dziecka) | |
Świadkowie: | |
Wnioski/ustalenia: | |
Podjęte działania przez pracownika |
…………………….
(podpis pracownika)
Załącznik nr 6 – Karta interwencji
KARTA INTERWENCJI NR ……………….
- Imię i nazwisko dziecka
- Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) –
- Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
- Zespół Interwencyjny w składzie:
- Działania podjęte wobec dziecka (skierowanie do specjalistów, w tym jakich oraz daty)
- Ustalenia planu pomocy (jeśli dotyczy)
- Spotkania z opiekunami dziecka:
- Data
- Opis
- Interwencja prawna (właściwe zakreślić)
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,
- inny rodzaj interwencji. Jaki? (opis)
- Dane dotyczące interwencji (nazwa i adres organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
- Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli organizacja uzyskała informacje o wynikach/działania organizacji/działania rodziców
………………………………………….……
(podpis osoby wypełniającej kartę)
Załącznik nr 7 – Rejestr interwencji
REJEST INTERWENCJI
w sprawach zagrażających dobru dziecka
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 11
(rejestr prowadzony w rozumieniu art. 22c ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich w wersji obowiązującej od 15 lutego 2024)
Jednostka oświatowa | |
Nazwa: | |
Adres: | |
Dane kontaktowe: | |
Osoba prowadząca rejestr | |
Imię i nazwisko: | |
Stanowisko: | |
Dane kontaktowe: | |
Koordynator ds. standardów ochrony małoletnich | |
Imię i nazwisko | |
Stanowisko: | |
Dane kontaktowe: |
Nr karty interwencji | Data zgłoszenia | Imię i nazwisko dziecka | Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) | Osoba zawiadamiająca (imię i nazwisko) | Osoba przyjmująca zgłoszenie (imię i nazwisko) | Wyniki podjętych działań i interwencji |
Załącznik nr 8 – Plan pomocy dziecku
PLAN POMOCY DZIECKU
Dane dziecka lub ucznia:
Imię i nazwisko: ……………………………………………………………………………………
Placówka/Klasa/grupa: ……………………………………………………………………………………
Rok szkolny: ……………………………………………………………………………………………….
Psycholog:
Imię i nazwisko: ……………………………………….…………………………………………
Plan opracowany na okres od ………………………… do ……………………………
Obszar obejmowany wsparciem | |
Cele | |
Sposoby wsparcia dziecka, formy pomocy | |
Działania wspierające rodziców dziecka/ucznia | |
Zakres współdziałania Poradni z innymi podmiotami (w zależności od potrzeb) |
……………………………………. …………………………………………………
(podpis osób/osoby przygotowującej plan) (podpis dyrektora)
Załącznik nr 9 – Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
…………………, data…………………
………………………..
(imię i nazwisko)
…………………….
(nazwa jednostki)
…………………….
…………………….
(adres jednostki)
Prokuratura Rejonowa
w ……………………
ul. ……………………….
00-000 ……………………..
ZAWIADOMIENIE O MOŻLIWOŚCI POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA[1]
Składam zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa wobec małoletniej/małoletniego[2]…………………….……………….……….(imię i nazwisko) ur. ……………….. r. , zamieszkałej ……………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….przez ……………………………………………………………………………………………. (imię i nazwisko) zamieszkałego ……………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………..
polegające na: …………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………..
Mając na uwadze powyższe okoliczności uważam, że doszło do wypełnienia znamiona przestępstwa określonego w art.: …………………………………………………………[3]
UZASADNIENIE
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
(Należy zamieścić w uzasadnieniu krótki, precyzyjny i logiczny opis sytuacji, która miała miejsce. Opis powinien być zgodny z tym, co się wydarzyło (ważne jest, by zaznaczyć np. kiedy i gdzie miało miejsce zdarzenie, kto mógł je widzieć/wiedzieć o nim, kto mógł popełnić przestępstwo, w jaki sposób zostało ujawnione w szkole, kto ma o nim informacje. Jeżeli instytucja posiada dowody w postaci dokumentu na temat zdarzenia np.: notatki służbowe pracowników, można dołączyć je do zawiadomienia.).
………………………………….…………
(pieczątka i podpis dyrektora
lub inne uprawnionej osoby)
Załączniki:
1. ……………………….
2. ……………………
Załącznik nr 10 – Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez nieletniego
……………………………., dnia ……………………..
…………………………………
(pieczęć szkoły)
Sąd Rejonowy w …………………… Wydział ………………… Rodzinny i Nieletnich
ul. ……………………………………….
…………………………………………
Niniejszym zawiadamiam o zachowaniu dziecka/ucznia – ………………… (imię i nazwisko), urodzonego dnia …………………, celem rozważenia, czy niniejsze postępowanie stanowi przejaw demoralizacji lub czyn karalny oraz czy zachodzi potrzeba podjęcia wobec ucznia kroków prawnych przez Sąd.
W dniu ………………… uczeń ………………… (podać opis zachowania ucznia).
Świadkami tego zachowania były następujące osoby: ………………… .
Wobec małoletniego: zastosowano środek oddziaływania wychowawczego w postaci: …………………………………………………………………………
(pouczenia, ostrzeżenia ustnego albo ostrzeżenia na piśmie, przeproszenia pokrzywdzonego, przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonania określonych prac porządkowych na rzecz poradni – należałoby je wymienić)/nie zastosowano środka oddziaływania wychowawczego, ponieważ: ………………………………
(np. rodzice ucznia nie wyrazili zgody na zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego przez dyrektora poradni; małoletni nie wyraził zgody na zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego przez dyrektora poradni; dyrektor uznał, że zastosowanie przez niego środka oddziaływania wychowawczego nie będzie wystarczające; w opinii dyrektora poradni uczeń mógł dopuścić się czynu zabronionego wyczerpującego znamiona przestępstwa ściganego z urzędu/przestępstwa skarbowego)**.
Zastosowane środki nie przyniosły oczekiwanych efektów wychowawczych, ponieważ małoletni … …………………….
(należy przedstawić postawę/zachowanie małoletniego po zastosowaniu środka oddziaływania wychowawczego)**.
Postawa rodziców wobec ww. zachowania jest następująca: …………………
…………………………
(podpis dyrektora)
Załączniki:
…………………..
(dokumenty potwierdzające zachowanie ucznia i podjęte środki)
*Niepotrzebne skreślić.
** Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy z 9.06.2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, w przypadku gdy nieletni wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, dyrektor tej szkoły może (natomiast nie ma takiego obowiązku), za zgodą rodziców albo opiekuna nieletniego oraz nieletniego, zastosować, jeżeli jest to wystarczające, środek oddziaływania wychowawczego w postaci pouczenia, ostrzeżenia ustnego albo ostrzeżenia na piśmie, przeproszenia pokrzywdzonego, przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły. Środka oddziaływania wychowawczego nie stosuje w przypadku, gdy nieletni dopuścił się czynu zabronionego wyczerpującego znamiona przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa skarbowego. Podanie uzasadnienia niezastosowania środków oddziaływania wychowawczego nie jest obowiązkowe, natomiast może pozwolić sądowi ocenić sytuację ucznia, w tym kontekście stosowania środków przez ten sąd.
*** Należy pominąć, gdy wobec ucznia nie zastosowano środka oddziaływania wychowawczego
Załącznik nr 11 – Wniosek o wgląd w sytuację rodziny
Sąd Rejonowy …………….[4]
w ……………………………..
Wydział Rodzinny i Nieletnich
ul. …………………………..
00-000 …………………………
Wnioskodawca:
…………………………………..
(imię, nazwisko)
…………………………….
(nazwa jednostki oświatowej)
…………………………….
…………………………….
(adres jednostki oświatowej)
Uczestnicy:
Rodzice małoletniego:
…………………………….……
……………………………….
(imię, nazwisko,)
…………….………………….
…………………………….
(adres rodziców)
Małoletni:
……………………………….
(imię, nazwisko,)
…………….………………….
………………………………[5]
(adres)
WNIOSEK O WGLĄD W SYTUACJE RODZINY
Wnoszę o wgląd w sytuacje małoletniej/małoletniego[6] …………….………………..…… i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
UZASADNIENIE
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
Osobą zajmująca się sprawą małoletniej …………….(imię, nazwisko) jest psycholog/pedagog/wicedyrektor[7] …………………………..……….(imię, nazwisko)
W uzasadnieniu powinny zostać uwzględnione:
- informacje na temat sytuacji, z powodu której składany jest wniosek np.:
- podejrzenie popełnienia przestępstwa wobec dziecka lub
- zaniedbanie dziecka,
- podejrzenie nie zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka przez opiekunów,
- nie realizowanie obowiązku szkolnego przez dziecko pomimo działań ze strony szkoły,
- informacje dotyczące osób, które były/są świadkami tych zdarzeń,
- opis dotychczasowych działań ze strony szkoły, kontaktów z rodzicami.
……………………………………………
(pieczęć i podpis dyrektora
lub osoby uprawnionej)
Załączniki:
2. …………….…………
Załącznik nr 12 – Ankieta monitorująca dla pracowników
ANKIETA
dla pracowników dotycząca stosowania POLITYKI
l. p. | Pytanie | Tak | Nie |
1. | Czy zna Pani/Pan dokument Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem ? | ||
2. | Czy zapoznała się Pani/Pan z treścią tego dokumentu? | ||
3. | Czy stosuje Pani/Pan w swojej pracy zapisy tego dokumentu? | ||
4. | Czy Pani/Pana zdaniem w jednostce przestrzegana jest Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem? | ||
5. | Czy zaobserwowała Pani/Pan naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony małoletnich przed krzywdzeniem przez innego pracownika? | ||
6. | Czy potrafi Pani / Pan rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? | ||
7. | Czy potrafi Pani / Pan rozpoznawać czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci? | ||
8. | Czy zna Pani / Pan prawne aspekty ochrony małoletnich? | ||
9. | Czy potrafi Pani / Pan rozpoznawać przemoc rówieśniczą? | ||
10. | Czy potrafi Pani / Pan rozpoznawać przemoc domową? | ||
11. | Czy potrafi Pani / Pan rozpoznawać cyberprzemoc? | ||
14. | Czy stosuje Pani / Pan działania profilaktyczne przed krzywdzeniem? Jeżeli tak to jakie: …………………………………………………………………… ……………………………………………………………………. | ||
15. | Czy wie Pani/Pan jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? | ||
16. | Czy wie Pani/Pan do kogo zgłaszać symptomy krzywdzenia dzieci? | ||
17. | Czy wie Pani/Pan kto odpowiada w jednostce za zgłaszanie do Policji lub prokuratury zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa? | ||
18. | Czy wie Pani/Pan kto odpowiada w jednostce za zgłaszanie do sądu rodzinnego wniosku o wgląd w sytuacje rodziny? | ||
19. | Czy wie Pani/Pan kto odpowiada w jednostce za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”? | ||
Czy zdarzyło się Pani zaobserwować symptomy krzywdzenia u małoletniego klienta poradni? | |||
a. Jeśli tak, to jakie? (odpowiedź opisowa) | |||
b. Czy podjęła Pani jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa) | |||
20. | Czy wie Pani/Pan gdzie w jednostce zostały udostępnione (fizycznie lub w sieci) dokumenty związane z Polityką ochrony małoletnich przed krzywdzeniem? | ||
21. | Czy wie Pani/Pan gdzie w jednostce zostały zamieszczone wersje skrócone Polityki dla małoletnich? | ||
22. | Czy ma Pani/Pan jakieś uwagi/ poprawki/ sugestie dotyczące jest Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem? Jeśli tak proszę wymienić: ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… | ||
28. | Czy uzyskała Pani /Pan dostęp do danych kontaktowych placówek zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych oraz do przydatnych informacji dotyczących możliwości podnoszenia umiejętności wychowawczych i ochrony małoletnich przed krzywdzeniem? | ||
29. | Czy w jednostce wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla małoletnich? | ||
30. | Czy przekazywała Pani/Pan rodzicom informacji o Polityce obowiązujące w jednostce lub inne informacje dotyczące ochrony małoletnich przed krzywdzeniem? Jeżeli tak to jakie, oprócz Polityki ? |
Załącznik nr 13 – Raport z monitoringu
RAPORT Z MONITORINGU
STOSOWANIA POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH
W ………………………………………………………………..[8]
za okres: od ……………………… do ……………………………[9]
1. Nazwa i adres siedziby jednostki oświatowej[10]:
…………………………………………………………………………………………….………………………………………………
2. Osoby sporządzająca RAPORT[11]:
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………
3. Wykaz czynności podjętych przez osobę sporządzającą RAPORT oraz imiona, nazwiska i stanowiska osób biorących udział w tych czynnościach:
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………….………………
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………
…………………………………………………………………………………………….……
4. Data rozpoczęcia i zakończenia sprawdzenia:
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………….
5. Określenie przedmiotu i zakresu sprawdzenia:
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………..…………………………
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………..…………………………
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………..…………………………
6. Opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku sprawdzenia oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla oceny zgodności podejmowanych czynności z regulacjami dotyczącym przestrzegania standardów ochrony małoletnich i POLITYKI:
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………..
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
7. Stwierdzone przypadki naruszenia POLITYKI w zakresie objętym sprawdzeniem wraz z planowanymi lub podjętymi działaniami przywracającymi stan zgodny z prawem:
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………9. Wyszczególnienie proponowanych zmian w Polityce ochrony małoletnich:
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
9. Wyszczególnienie załączników stanowiących składową część RAPORTU:
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
…………………………………………………………………………………………….……
………….…………………………………………………
(data, miejsce i podpis osoby sporządzającej RAPORT)
[1] Nie jest konieczne wskazywanie nazwy przestępstwa, które zostało popełnione. Jeżeli jednak mamy informacje dotycząca tożsamości ewentualnego sprawcy należy ją podać.
[2] Niepotrzebne skreślić.
[3] Jeżeli nie potrafimy stwierdzić czy i jakie dokładnie przestępstwo zostało popełnione można to zdanie usunąć.
[4] Wniosek należy złożyć do Sądu Rodzinnego i Nieletnich właściwego, że względu na miejsce faktycznego zamieszkania dziecka, nie zameldowania.
[5] Należy zawsze podać imię, nazwisko dziecka i adres pobytu. Tylko w takim wypadku Sąd może skutecznie pomóc, m.in. poprzez wysłanie do rodziny kuratora na wywiad.
[6] Niepotrzebne skreślić.
[7] Niepotrzebne skreślić.
[8] Wpisać nazwę jednostki oświatowej.
[9] Wstawić daty czynności.
[10] Podać pełną nazwę jednostki oraz adres.
[11] Podać imię i nazwisko, stanowisko,